Auf der Tallbrucke

Naam van de baan: AUF DER TALLBRUCKE
Onderwerp: een 'klein' stationnetje ergens in Duitsland
Schaal: 1 - 1/32
Tijdperk: III
Besturing: ECoS, Digitaal, 2 rail

Korte beschrijving:
Hier bouwen wij een Spoor 1 baan in een heuvelachtig landschap welk in een herfstdecor zal worden aangekleed.
Drie in het landschap verwerkte tunnelportalen zullen het zichtbare van het verdekte deel scheiden en een groot stenen spoorviaduct is de bikvanger van de baan.

Technisch:
Rails en wissels zijn hoofdzakelijk uit het gamma van Märklin en Hübner enkele zijn van Hegob. De wissels worden door servomotoren aangedreven en de treinen worden door een ESU ECoS bediend.

Extra uitleg over spoor 1:
Spoor 1 wordt niet voor niets het koningsspoor genoemd, met zijn schaalverhouding van 1:32 en een spoorbreedte van 45mm tussen de railstaven zijn de locomotieven zondermeer imposant zonder bombastisch te zijn.

In tegenstelling tot andere grote schalen zijn de meeste locomotieven voor Spoor 1 volledig uit metaal vervaardigd, meestal messing. Dit garandeert een zeer hoge graad van afwerking en vele fijne details meer dan in kunststof bouwwijze mogelijk zou zijn.  Deze schaal laat ook toe leidingen en andere details werkelijk op schaal weer te geven, een voorbeeld: een leiding van 1mm dik als handgreep is bijna 9cm dik in werkelijk bij de schaalverhouding van HO, bij een Spoor 1 lok is dit 3cm in werkelijkheid. Hierdoor oogt het Spoor 1 materiaal veel meer waarheidsgetrouw.

Al het Spoor 1 materiaal is heden ten dage vanuit de fabriek steeds voorzien van een digital decoder. Met uitzondering van het merk uit Göppingen zijn andere merken, en vergis u niet dat zijn er tientallen (!), uitgerust met een sensor die de wielomwenteling registreert en doorgeeft aan de decoder. Hierdoor  worden zowel het geluid als de rook uit de schoorsteen synchroon met de wielomwenteling en afhankelijk of het 2, 3 of 4 cilinder stoomloc betreft perfect waarheidsgetrouw weergegeven.

Spoor 1 brengen tussen 4 en 10 kg op de weegschaal afhankelijk van hun grootte. Dit gewicht is een 4de dimensie naast de lengte, breedte en hoogte. Door dit hoge gewicht zijn de rijeigenschappen zondermeer subliem. Bij de meeste merken zijn zowel de assen als de aandrijving kogelgelagerd en is iedere (aangedreven) as afzonderlijk afgeveerd dit draagt uiteraard bij tot excellente rijeigenschappen.  

Wij nodigen u graag uit op onze opendeurdagen om te komen kijken naar onze nieuwe Spoor 1 baan en u te komen overtuigen van wat wellicht de mooiste schaal is voor modeltreinen. De zeer hoge graad van afwerking en de vele details alsook het realistische geluid maken dat Spoor 1 met zijn royale afmetingen groot en klein weten te bekoren.

Klik op onderstaande foto('s) om de fotogalerij te openen.