Sourbrodt - Kalterherberg

Naam van de baan: SOURBRODT - KALTERHERBERG
Onderwerp: De Vennbahn
Schaal: N - 1/160
Tijdperk: III - IV
Besturing: Digitaal

 Na onze opdracht om een maquette van station De Klinge te bouwen in schaal N, hebben wij alweer een hoop kennis en ervaring opgedaan.  een aantal leden die nog geen ervaring hadden in deze schaal, vonden het wel leuk en boeiend. Zij besloten om met de bestaande N-werkgroep een groots project op te starten, met name een gedeelte van de ooit bestaande VennBahn tussen Duitsland en Luxemburg.

De werkgroep kwam samen en na enkele meetings stonden alle neuzen in dezelfde richting. De Vennbahn zou het onderwerp worden voor onze nieuwe grote N baan. Enerzijds een wergave van het station Sourbrodt, dat in schaal 1/160 al vlug op een lengte van 550 cm komt.  

Anderzijds komt er nog een gedeelte van Sourbrodt naar Kalterherberg aan de Duitse grens. Hier bouwen wij de grensomgeving van Kalterherberg na, en de enkelsporige lijn naar Sourbrodt met een kleine aftakking naar een plaatselijke steenkapper. Hier zijn wat compromissen gemaakt, maar de totale lengte in schaal 1/160 bedraagt nog altijd 750 cm. Niet echt klein dus.

Onze nieuwe "VenNbahn" zal dus uit twee delen bestaan; het "station Sourbrodt" en het gedeelte "Kalterherberg". Beide modulaire banen kunnen apart of samen worden opgesteld.

Een bijzonder gemotiveerde groep (zoals er wel meer zijn binnen onze vereniging) kwam met enkele leuke ideetjes en voorstellen.

Het plan werd opgevat om het station van Sourbrodt na te bouwen. Na wat opmetingen en opzoekwerk kwamen we er al snel achter dat dit een groot(s) project zou worden, niet enkel in opzet, maar ook in lopende meters, zelfs in schaal N.

Na enkele vergaderingen met bereidwillige medewerkers over hoe en wat, grootte, beschikbaarheid en unanimiteit in deze werkgroep werd dus de Vennbahn als onderwerp genomen. Het station van Sourbrodt is nu niet meteen het kleinste pittoreske stationnetje op deze voormalig spoorlijn, want hier vonden ook militaire transporten plaats.

En wie msc HET SPOOR een beetje kent, weet dat we zo realistisch mogelijk alles willen uitwerken, met zo weinig mogelijk compromissen. En uiteraard een echte “sfeerbaan”. Een flinke uitdaging voor veel leden in deze werkgroep, die nog nooit in schaal N hebben gewerkt. Maar aangezien wij elke uitdaging als een opportuniteit zien, was er al vlug een basisplan. Aan de hand van historische informatie, foto’s en de beschikbare documentatie werd het basisplan uitgetekend en aangepast naar de schaal en de praktische zaken.

Een bezoek ter plaatse van een tiental leden van HET SPOOR leverde niet enkel een bijzonder leuke dag, maar ook heel wat info op!  Dat is een andere leuke bijkomstige bezigheid van onze hobby, de leerrijke en leuke uitstapjes vormen een onlosmakelijk geheel in onze vereniging. We maakten er een prachtige dag van, bezoek aan verschillende sites en musea, afgewisseld met de nodige drank en spijs, leverden een hele fotoreportage op. Opmetingen ter plaatse van gebouwen, sporen, en andere elementen werden allemaal samengebracht in een virtuele map, en de uitwerking kon beginnen. Spontane gesprekken met de “locals” leverde ook nog verrassend veel info op, en zelfs twee personen hebben ons de week erna nog echte plannen van de stationsomgeving en het station van Sourbrodt gemaild!  Zo zie je maar wat een bezoek ter plaatse kan bieden.

Aan de hand van de plannen werd een voorbeeld uitgetekend op papier, en zo kwamen we tot een spooremplacement van 550 cm, enkel voor het station Sourbrodt. Vergis u niet, dit is in schaal 1/160, N,  vijf en een halve meter station, van de eerste wissel tot de laatste !!!  Ik ken weinig modelbanen in H0 waar zo'n groot station aanwezig is! En dit is in schaal N!

Een hoop gemotiveerde leden begon meteen aan de uitwerking, want we wachten niet graag, dus meteen van start!

Tegen de zomer van 2022 is het sporenplan gelegd van station Sourbrodt, alles elektrisch aangesloten, en wordt er volop getest.

Groot zei u?  Niet groot genoeg vonden wij, want met enkel een station kan je weinig treinbeweging maken. Dus we breien er nog een “stukje” landschap aan. Een andere groep leden werkt momenteel aan de “uitbreiding” van ruim 650 cm lang. Veel landelijk gebied uit de regio, met wat plaatselijke lokale nijverheid.

Hierop zal voornamelijk veel landschap te zien zijn, waar de treinen zich door het landschap slepen.

In totaal zal deze schaal N baan dus ruim 12 meter lang worden!  Sommige organisatoren van beurzen krijgen nu al grijs haar van zo’n project. Wij zullen het in alle geval in vol ornaat opstellen op een van onze komende MOBEXPO tentoonstellingen.

Wie zo lang niet kan wachten, kan alvast de vorderingen komen bekijken in ons clublokaal tijdens onze jaarlijkse vaste tentoonstellingsdagen elk tweede weekend van september!  De eerste resultaten zullen al te zien zijn op 10 en 11 september 2022 in onze lokalen. Weliswaar een baan in opbouw, maar ik vermoed dat dit ook wel de interesse van de modelbouwers kan wekken?

Zoals u gewoon bent van msc HET SPOOR vzw, zal hier dus ook alles zelf gebouwd worden naar het bestaande voorbeeld. We werken zo werkelijkheidsgetrouw mogelijk, met een minimum aan compromissen. Dat is het credo binnen onze vereniging!

Zelfbouw biedt zo veel meer voldoening, biedt unieke modellen en je bouwt wat, waar en hoe groot je wil! Het vraagt inderdaad wat meer tijd, maar ik dacht dat onze hobby was ...?  Dus zelfbouw staat bij ons zeer hoog in het vaandel.

De bouw van het station Sourbrodt werd gestart, de twee seinhuizen van Sourbrodt werden ook al gebouwd. Hieronder kan u deze al bewonderen. Je kan meteen vergelijken met de foto’s van de werkelijke gebouwen. Deze gebouwen werden gebouwd in polystyreen en forex. Er moeten nog wat details worden aangebracht, maar dit is voor een latere fase wanneer de gebouwen vast op de baan geplaatst worden.

Aan de hand van foto’s en opmetingen werd Seinhuis I van Sourbrodt station gebouwd, bijna afgewerkt op enkele details na (naamborden, afvoergoten, enz)

 

 En seinhuis II werd ook al gebouwd, ook op enkele details na, maar toch al toonbaar:

 

De geplande grotere gebouwen, waaronder het hotel, zullen worden gebouwd met de lasertechniek. Het zijn enkele erg grote gebouwen, zelfs in schaal N, met zeer repetitieve bouwelementen. Dus uittekenen in fusion 360 en dan laseren! En aangezien onze vereniging beschikt over tientallen lasercutters en vloeistofprinters, wordt daar handig en veelvuldig gebruik van gemaakt! 

De stootblokken werden getekend in Fusion 360 en uitgeprint in de vloeistofprinters. Dan geschilderd en meteen vervuild:

Meteen werden ook de laadmal en de wisselstellers getekend en uitgeprint. Toch wel erg klein in schaal N hoor!  De laadmal moet nog verder gedetailleerd worden.

 Ook de verschillende viaducten en doorgangen zullen naar bestaande voorbeelden worden gebouwd. De zoveelste uitdaging voor onze vereniging.

Ook hier werd al een voorbeeld van gemaakt, op de “klassieke” manier, dus met scherp fijn (en klein) mes in forex materiaal;

 

In een van onze kasten vonden wij nog wat oude bouwkits van Vollmer en Kibri.  Niet meteen bruikbaar, want die typische Duitse bouwstijl, met een hoog "cremerie-gehalte" vind ik persoonlijk niet zo aantrekkelijk. Maar de basis van deze bouwdozen kan wel worden aangepast. Zo heb ik een goederenloods van Vollmer eens aangepakt, om er een lokale handelaar van te maken die ergens op de baan een plaatsje zal vinden. De muren van de bouwkit werden behouden, maar aangepast. Het dak moest volledig weg, véél te Duits. Een aangepast zinken dak werd dan maar zelf gebouwd. Met het nodige schilderwerk en gebruikssporen werd het geheel vervuild en zo realistisch mogelijk gemaakt.  Oordeel zelf maar of dit enigzins gelukt is:

 Ondertussen een andere bouwdoos van Kibri onder handen genomen. De bouwdoos was nog compleet, en weggooien was wat zonde. Dus even kijken of we dit konden gebruiken op ons nieuw project. 

De originele Kibri bouwdoos

 

Voor koldendepot zal het zeker geen dienst doen, want het is voorzien voor een "lokale handelaar" uit Sourbroudt ;-).  Waarschijnlijk een zand op/overslag. We zoeken het nog uit. Het bouwen op zich ging vrij vlot, veel friemelwerk met die kleine profieltjes. Deze waren ook nogal aan de grove kant, gezien de schaal, en dan ook nog lelijk groen plastiekerig.

DSCN6343

Een vijftal verflagen, enkele uurtjes weatheren en als afsluiter nog wat roest her en der, gaf toch al een heel ander uiterlijk.

DSCN6466

DSCN6455

En voor wie er twijfels aan mocht hebben of dit wel degelijk schaal N is:  de aansteker van mijn madam ernaast!

De basis van het portaal, de rails dus en de daarbijhorende opslagbak, worden pas later afgewerkt. Het portaal moet eerst zijn vaste paats krijgen op de nieuwe modelbaan, pas dan kan er verder en beter worden afgewerkt.   Wordt vervolgd ...

Ik vermoed dat dit wel een van de grootste modulaire N-banen zal worden van het moment, want het is wel degelijk de bedoeling dat we met dit “baantje” de toer op gaan!

Dus waarschijnlijk in 2023 of 2024 zal u Sourbrodt meermaals op tentoonstellingen kunnen bewonderen.

Dus, wie zich alsnog geroepen voelt om mee te werken aan dit nieuwe project, je kan je nog steeds aansluten bij onze vereniging en de N-werkgroep vervoegen.

En als je niet specifiek in schaal N wenst te werken, we hebben ook nog H0, Fine Scale H0, smalspoor H0, 0 en 1. Dus onze 125 leden hebben genoeg keuze! En u ???

 Klik op onderstaande foto('s) om de fotogalerij te openen.

 

 

Klik op onderstaande foto('s) om de fotogalerij te openen.

Indien u deze baan graag wenst uit te nodigen kan u hieronder het contactformulier invullen.

 

Gegevens

Bericht

Anti-robot verificatie

* verplichte velden